Financieel

3 belangrijke zaken bij de vindbaarheid in een zoekmachine

In een tijd waarin internet, social media en de gehele online wereld steeds belangrijker wordt wil je als ondernemer natuurlijk ook goed vindbaar zijn in de verschillende zoekmachines. Hoe dat precies werkt weet niemand, maar er zijn wel een aantal richtlijnen die de afgelopen jaren een positief effect hebben gehad op de vindbaarheid. In deze blog lees je een aantal aspecten die je volledig kunt optimaliseren om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten. Hoog in de zoekresultaten eindigen is voor een onderneming tegenwoordig van groot belang. 

CRO

De eerste stap van het proces naar een goede vindbaarheid is ervoor zorgen dat je website en social media kanalen volledig geoptimaliseerd zijn en uitstekend werken. Zaken zoals relevantie en laadtijd hebben grote invloed op de vindbaarheid in zoekmachines. Daarnaast zijn het design en de inrichting van je website of webshop ook belangrijk. Kortom de gebruiksvriendelijkheid van je site is zowel voor de bezoeker als voor de zoekmachine een doorslaggevende factor. Schakel een specialist in om alles uit je website te halen wat er in zit en je te laten informeren over dit onderwerp. Verder is een handige tip om er over na te denken wat jij zelf vervelend vind aan een website wanneer je op zoek bent naar iets. Of juist wat je heel aangenaam vindt. Dit is misschien wel de meest eenvoudige stap om een hoger vindbaarheid te creëren.  

SEO

SEO staat voor search engine optimization en gaat over organische (gratis) zoekresultaten. Dit is een belangrijke factor binnen de vindbaar die echter wel veel tijd in beslag neemt. Daarom besteden veel mensen en bedrijven deze taken uit aan specialisten. Bij SEO wordt geprobeerd de relevantie en uniekheid van je website te optimaliseren. Hierbij wordt ingespeeld op de zoekopdrachten van de gebruikers van zoekmachines. Door specifiek in te spelen op die zoekopdrachten denkt de zoekmachine dat jouw website relevante informatie kan leveren voor de wensen en behoefte van de gebruiker. Het proces van SEO optimalisatie is niet binnen één dag geregeld en het kan dus ook redelijk lang duren voordat je resultaat ziet. We kunnen het algoritme van de zoekmachine immers niet voorspellen. Wanneer je eenmaal resultaat ziet zul je merken SEo daadwerkelijk een groot positief effect kan hebben voor jouw bedrijf. 

SEA

Naast organische zoekresultaten kun je ook bezoekers naar je website werven door zoekmachine adverteren. Met SEA betaal je om boven in de zoekresultaten terecht te komen op bepaalde zoekwoorden. Zoekmachines geven vaak ook aan dat er geadverteerd is op die zoekresultaten waardoor de gebruiker ook kan zien dat deze niet per sé gebaseerd zijn op relevantie. Wanneer je met jouw website gebruik maakt van SEA betaal je voor het aantal kliks. De kosten van deze kliks kunnen enorm variëren en hangen af van de concurrentie op de desbetreffende zoekwoorden. Ook SEA kan grote veranderingen aanbrengen in de vindbaarheid en verschijning in een zoekmachine.