Fashion

Bereik je beachbody door te cutten!

De sportscholen zijn net weer open en de motivatie om toch nog die beachbody te creëren zit er lekker in! Van te voren heb ik zelf een trainingsschema geschreven die ik nu zes weken lang (totdat op vakantie ga) volg. Inspiratie voor mijn trainingsschema heb ik van de website bodybuilding op MNLK gehaald. Hier laten ze een aantal video’s zien van top bodybuilders die interessante oefeningen uitvoeren. Daarnaast heb ik er ook van opgestoken dat naast trainen, eten nog veel belangrijker is om het gewenste resultaat te bereiken. Daarom ging ik op onderzoek uit hoe ik dit het beste aan kan pakken. Volgens de bodybuilder wereld moet ik op een zogenaamde ‘cut’.

Wat is cutten?

Cutten is het verlagen van je vetpercentage zodat je spieren zichtbaar worden. Hiervoor moet je minder calorieën eten dan dat je verbruikt. De kunst is om tijdens dit proces zo min mogelijk spier af te breken. Daarom eten bodybuilders veel eiwitten, want deze zorgen voor spierbehoud. Tevens zorgen eiwitten ervoor dat je een vol gevoel krijgt. Dit maak het makkelijker om onder je caloriebehoefte te eten. Hieronder heb ik nog een aantal tips op een rijtje gezet.

Calorie inname berekenen

Als je minder calorieën wilt eten dan dat je verbrand is het natuurlijk wel zo handig om je caloriebehoefte van te voren te berekenen. De makkelijkste manier is om dit online te doen via een calorie calculator. Als jij je caloriebehoefte weet dan zal ik adviseren om 300 tot 500 calorieën minder te eten dan de behoefte. Zo is het niet ineens een drastische aanpassing maar kun je gecontroleerd afvallen zonder dat je veel spieren verliest.

Houd je calorieën bij

In het begin is het lastig om een schatting te maken hoeveel calorieën een bepaalde portie bevat. Gebruik daarom een app waarin je een logboek bij kunt houden met alle calorieën die je binnen krijgt. Het gevaar hier is wel dat je geobsedeerd raakt door calorieën. Daarom zal ik adviseren om dit een tijdje te doen om ervan te leren en daarna verder te gaan op gevoel.

Macronutriënten

Zoals ik net al zei zijn eiwitten heilig voor bodybuilders. Tijdens een cut houd je ook rekening met een bepaalde verdeling in je macronutriënten. Zoveel mogelijk eiwitten, minder vetten en koolhydraten. Veel mensen vragen zich af wat is dan de juiste verhouding macronutriënten tijdens een cut? Per lichaamstype kan dit nog wel variëren. Houdt daarom tussen de 40-50% eiwitten, 30-50% koolhydraten en 30-40% aan. Probeer uit wat werkt voor jou. Mocht het niet werken dan kun je een beetje schuiven.

Trainen

Om toch nog even op het trainen terug te komen heb ik ook nog wat tips gevonden. Als je op een lagere intensiteit gaat trainen dan voor de cut zal je juist spieren verliezen. Daarom moet je krachttraining intensief blijven en minimaal op hetzelfde niveau als voorheen. Aangezien je minder eet gaat het wel veel zwaarder worden. Even doorzetten dus! Maak gebruik van compound oefeningen (samengestelde oefeningen waarmee je het hele lichaam traint) zodat je zoveel mogelijk calorieën verbrand. Wissel je krachttraining af met veel cardio, want dan gaan de calorieën pas echt hard. Wil je nog meer tips omtrent sporten, kleding en meer? Kijk ook voor de beste herenkapsels op MNLK.nl.

Geef een reactie