Een rondje van de zaak en een rondje voor het milieu

Een rondje van de zaak en een rondje voor het milieu

We zien het steeds vaker bij het tanken: euro 95 met 10% bioethanol. Op f1maximaal las ik zojuist iets onverwachts: Bioethanol is straks ook te vinden bij een pitstop bij jou in de buurt!

Klimaatneutraal racen

Het is onderdeel van een groter plan van de organisatoren om hun sport de verduurzamen. Het doel is om de race zelf zo goed als klimaatneutraal te maken. Daaronder rekenen ze ook bijvoorbeeld energie gebruik van kantoren en het vervoer van de materialen van locatie naar locatie. Dat ze zo een breed kader stellen doet me deugd. Het getuigt dat de F1 organisatoren niet snel een groen voetje willen halen maar serieus hun evenement onder de loep nemen. Het doel is zeker ambitieus: Alles moet behaald worden voor 2030. Dit lijkt misschien dat ze er gemakkelijk vanaf willen komen, maar de deadline is begrijpelijk. Om F1 klimaat neutraal te krijgen moet namelijk bijna alles op de schop.

Uitdagingen

Op het moment dat een race voorbij is begint de CO2 teller te lopen. De panden rondt de pits worden afgebroken, de wagens uit elkaar gehaald en alles verpakt. Hoe krijg je een half pand en een paar racewagens in vier dagen van bijvoorbeeld Monaco naar Azerbeidzjan in vier dagen? De boot duurt te lang, een vrachtwagen duurt te lang, er is maar één vervoersmiddel wat op tijd alles op locatie heeft: het vliegtuig. Jazeker, alles van de teams wordt gevlogen. Dat hakt er zeker in, maar wat moeten ze anders doen? Als enige uitweg zie ik dat de evenementen die dicht bij elkaar liggen in serie gereden worden. In 4 dagen kan je per truck zeker iets van bijvoorbeeld Monaco naar Zandvoort krijgen. Idealiter maken ze dan eerst de tussenstop bij Spa. Dit zou een stap in de goede richting zijn.

Meer uitdagingen

De introductie van bioethanol is een harde eis om aan te voldoen. De F1 wagens rijden namelijk op een extra krachtige mix die bepaalde toerentallen mogelijk maakt. De realiteit is dat bioethanol niet zo krachtig is als deze Red Bull voor auto’s. Behalve dat dit de sport trager maakt zijn vooral huidige motor ontwerpen de klos. Deze vertrouwen namelijk op die hoge toerentallen om veel van de snelheidswinst te behalen. Deze ontwerpen zullen waarschijnlijk integraal de prullenbak in moeten.

Een pluspunt

Dit laatste kan ook een groot voordeel zijn. Meer dan eens zijn innovaties in de F1 terecht gekomen in normale personenauto’s. Hoewel een compleet elektrische toekomst ideaal zou zijn zullen we voorlopig moeten werken met benzineauto’s. Elke innovatie die het gebruik van bioethanol stimuleert is in die wereld mooi meegenomen.

Leave a Reply