Nieuws

Koning(in) langzitten? Doe er wat aan!

Zittend land

Mijn rug is niet geweldig. Dat is niets nieuws en volgens mij ben ik daar niet de enige in. Je hoort steeds vaker mensen klagen over rug- en nekklachten. Misschien komt het omdat we in het algemeen tegenwoordig meer klagen, maar ik denk zelf dat het komt doordat we steeds minder bewegen. Waar vroeger werd gedacht dat fysieke beroepen funest zijn voor onze wervelkolom, lijkt het nu steeds meer andersom te zijn: tijdens fysieke beroepen beweeg je namelijk nog. Begrijp me niet verkeerd: zwaar fysiek werk kan absoluut een aanslag op je lichaam zijn. Echter, licht fysiek werk – werk waar je veel bij loopt maar niet teveel hoeft te sjouwen – lijkt beter te zijn voor ons lijf dan compleet zittend werk. Klein probleempje: in een kenniseconomie als de onze, zitten we steeds meer. We gaan langer naar school (zittend), hebben meer en meer studie-gerelateerde bijbanen (zittend) en stromen daarna door naar een kantoor baan waar we de 8 uur lang achter onze computer zitten. Of zelfs nog meer, als het een drukke baan is. Tel hierbij je autorit naar werk op (zittend) en je netflix-avonden (zittend), en we komen tot de conclusie dat we eigenlijk bijna niets anders meer doen. Zitten is het nieuwe bewegen, en dat is natuurlijk helemaal verkeerd. We moeten hier iets aan doen om de klachten niet nog erger te maken. En dat is helemaal niet zo lastig als het lijkt.

Gewoonten

Met een paar simpele verschuivingen in je gewoontes kan je al een heel eind komen. Ik heb zelf de afgelopen tijd gefocust op het verbeteren van mijn houding en bewegingstijd, en dat heb ik op de volgende manier gedaan:

  • Investeer in goede Ergonomische bureaustoelen. Soms kan je qua werk niet anders dan moeten zitten. Als je een kantoorbaan hebt zal je nou eenmaal weinig werk voor elkaar krijgen als je steeds aan de wandel bent. Incasseer deze stilzittende tijd, maar probeer de schade zoveel mogelijk te beperken. Met een ergonomische stoel als deze, doe je dat ruimschoots. Aangezien het grootste gedeelte van je zittende tijd op kantoor zal zijn ben je slim bezig door hierin te investeren.
  • Probeer je af te vragen of je per se móet zitten. Kan je je groenten staand snijden? Zeker doen! Sta je op de bus te wachten en is het bankje vrij? Blijf lekker staan of wandel een beetje om het bushokje heen voor extra beweging.
  • Komt de lift maar kan je met de trap? Pak de trap! Het is zo simpel, maar scheelt toch zoveel voor je houding.  Je lichaam wíl bewegen, dus gun het deze beweging ook.

Hoe blijf jij in beweging en voorkom je de klachten die uit zitten voortkomen? Ik hoor het graag!

 

Geef een reactie