Financieel

SaaS content marketing

Hanteert jouw bedrijf SaaS (Software As A Service) software? Dan raad ik jou aan om zo snel mogelijk content marketing in te zetten. Het online delen van content volgens een goede strategie kan jouw SaaS bedrijf veel voordeel opleveren.

Wat is SaaS marketing?

Software as a service is een model waarbij softwaretoepassingen via internet worden aangeleverd, dus als service. In andere woorden is het doel van SaaS marketing om producten op basis van abonnementen te positioneren en te verkopen aan nieuwe potentiële klanten.

 

Het doel van SaaS marketing is ervoor zorgen dat je je product op basis van abonnementen zo positioneert, dat deze in staat is om aan de behoeften van de doelgroep te voldoen op een bepaalde manier waardoor nieuwe potentiële klanten meer willen weten over jouw product.

Wat is content marketing?

Content marketing is een marketing strategie dat alle soorten marketing vormen omvat waarbij content wordt gemaakt en verspreid. In andere woorden je deelt relevante en nuttige informatie over een bepaald onderwerp waar je potentiële klanten iets mee kan, bijvoorbeeld antwoord geven op hun vragen en met oplossingen komen voor hun problemen. Zo komen de klanten vanzelf bij jou terecht.

 

Het doel van content marketing is het aantrekken van klanten. Zodra het aantrekken van klanten lukt, is het doel de klanten te verleiden om een volgende stap te zetten. Bijvoorbeeld door het achterlaten van een e-mailadres en/of andere gegevens.

 

Content marketing zal je helpen met het opvallen, je naamsbekendheid aanwakkeren en uiteindelijk leads en klanten genereren.

Content marketing voor SaaS-aanbieders

Een bedrijf dat SaaS software hanteert, draait om leads en sales. Een SaaS-aanbieder verkoopt geen producten die een klant kan aanraken of uitproberen, een SaaS-aanbieder verkoopt diensten. Potentiële klanten die in contact komen met jouw bedrijf, zullen niet meteen bereid zijn om tot aankoop over te gaan. Potentiële klanten zullen eerst hun aankoopproces doorlopen voordat zij overgaan tot aankoop.

 

Weet waarvoor je content marketing inzet. Het voordeel van content marketing inzetten als je een SaaS-aanbieder bent is dat content marketing je kan helpen aandacht te creëren voor jouw bedrijf. Door middel van:

 

  • Leads aantrekken van hoge kwaliteit.

  • Interactie met leads versterken.

  • Bestaande klanten tillen naar ambassadeurs.

 

Daarbij heb ik een tip, en dat is dat content marketing het best werkt als je een strategie ontwikkeld die meerder formaten bevat:

 

  • Blogposts.

  • White papers.

  • Rapporteren.

  • Infographics.

  • Video.

 

Om te slagen met content marketing, heb je een strategie nodig die beschrijft hoe je je content wil gaan verspreiden.

Conclusie

De wereld van SaaS marketing is behoorlijk ingewikkeld en daarom is deze informatie verre van volledig, maar hopelijk heeft dit artikel je wel al een beetje op weg kunnen helpen. Potentiële klanten zullen niet bereid zijn om meteen over te gaan tot aankoop. Zij hebben een vrij specifiek aankoopproces moeten doorlopen voordat zij op het punt zijn om over te gaan tot aankoop. Bekendheid met jouw product en/of dienst en het vertrouwen in jouw bedrijf zijn dan ook de twee belangrijkste factoren van dit proces. Content marketing is daarom dé perfecte manier om deze twee doelen te bereiken. Kort gezegd is het dus de bedoeling dat je je potentiële klanten voortdurend op de hoogte houd van de nieuwste ontwikkelingen en nieuwtjes.

Geef een reactie